Als je ADHD hebt, werkt je brein echt anders. Het starten en afmaken van saaie, langdradige en vervelende taken is echt lastiger! Dat komt door een andere bedrading in je brein. Hierdoor kunnen we onze executieve functies minder goed toepassen, zoals het starten en afmaken van taken. Frustrerend! Het is geen onwil, geen gebrek aan zelfdiscipline en geen gebrek aan motivatie, maar onvermogen. Je bent niet lui! Het “doe iets” principe, helpt je verder. Want het goede nieuws is dat je je brein kan trainen. Hoe kom je tot actie? 

 

Tot actie komen, is het effect van motivatie

 Maar motivatie is ook het effect van het nemen van actie

 

Ketting van inspiratie --> motivatie --> actie
De meeste mensen ondernemen pas actie als ze gemotiveerd zijn. En je wordt gemotiveerd door inspiratie. Dit kan negatieve of positieve inspiratie zijn. Bijvoorbeeld: pas aan de slag gaan met een project als je bang bent voor de consequenties. Of gaan wielrennen, geïnspireerd door de Tour de France. 

Inspiratie --> Motivatie --> Actie 

Als je geen (voldoende) positieve of negatieve inspiratie voelt, ben je niet gemotiveerd om actie te ondernemen. En zo haal je het – door jezelf opgelegde doel – niet. Dit werkt bij mensen met ADHD / ADD sterker dan bij andere mensen.

Hoe komt het dat je je doel niet halen?
Als je ADHD / ADD hebt, lukt het je vaak niet om je doelen te halen. Zelfs niet als die heel belangrijk voorje zijn, of als dat iets is wat je het meest nodig hebt in je leven. Dit komt omdat je niet geïnspireerd wordt door negatieve emoties. Bijvoorbeeld: Als je af wilt vallen zou het goed zijn om te gaan sporten. Maar schaamte (voor je lijf/conditie), negatieve verwachtingen, angst om te falen en schuldgevoel kunnen er juist voor zorgen dat je lekker thuis op de bank blijft hangen. Trauma’s uit het verleden en onze negatieve gevoelens demotiveren je dus juist om je doel te halen.

Het goede nieuws
Het goede nieuws is dat deze cyclus (inspiratie --> motivatie --> actie) niet driedelig is, maar eindeloos doorgaat. En je kan je prefrontale cortex cq executieve fundties trainen.

inspiratie_motivatie_actieDoor iets, richting je doel, te doen (ook al is het heel klein) ontstaan er positieve emoties en inspiratie zodat je de motivatie vindt om in de toekomst ook weer actie te ondernemen. Doe je voordeel met deze kennis. Je kan je mindset namelijk op de volgende manier resetten.

Actie --> Inspiratie --> Motivatie

Dus: Als je conclusie is dat je gebrek aan motivatie de oorzaak is om belangrijke dingen te veranderen in je leven: Doe dan iets!  Het maakt werkelijk niet uit wat! Als het maar enigszins richting je doel gaat. Het is namelijk het begin om je zelf te motiveren. Zet jezelf in de eerste versnelling.

Het “doe iets”-principe
Ik werk zzp’er en ik ben dus eigen baas. Er is niemand die me op de huid zit als ik niet bezig ben om alle volwassenen in Nederland met ADHD / ADD tot hun volle potentieel te laten groeien (mijn missie). Als ik geen coachafspraak heb in de ochtend kan ik ook prima op mijn mobiel spelletjes gaan doen, boodschappen doen of de halve dag op internet struinen. Door toch iets te doen, ook al is alleen maar door iets te plaatsen op facebook, wordt ik vaak geïnspireerd. Bijvoorbeeld tot het schrijven van een blog. En als ik die dan op mijn website plaats, pas ik daar gelijk even wat aan etc. In plaats van het voornemen om je einddoel te halen, kun je ook besluiten om één klein dingetje te doen.

Het is onvermijdelijk dat actie leidt tot een nieuwe actie

 Je raakt automatisch gemotiveerd! Door iets te doen, raak je namelijk vanzelf geïnspireerd.

Ik heb een vreselijke hekel aan tuinieren. Mijn tuin was ontploft en vol met onkruid, echt vreselijk! Waar moest ik in vredesnaam beginnen? Ik vroeg of mijn zoon me 10 minuten wilde helpen. Container in de tuin en ik zette de kookwekker en we gingen 10 minuten aan de slag. Wouw! Wat een resultaat! De hele tuin is echt niet gedaan, maar voor het oog ziet het er prima uit (als je niet te ver naar achteren loopt ;-) Het was echt geen moeite vergeleken met wat het opgeleverd heeft, wat een opluchting. Ik kon, zonder me te schamen, gewoon buiten eten met de kookclub de volgende dag.

Tips:

  • Zet de kookwekker op tien minuten en ga aan de slag. Ben je na 10 minuten iets anders aan het doen bent, begin opnieuw
  • Doe één klein dingetje

Maak er een gewoonte van
Het maakt niet uit hoe je het aan jezelf verkoopt dit is echt een extreem effectieve mindset. Maak er een gewoonte van! Realiseer je dat succes niet zo zeer het gevolg is van kennis of talent. Succes is het gevolg van het ondernemen van actie aangevuld met kennis en talent. Je kan succes hebben, zonder dat je er echt talent voor hebt, maar je kan nooit succes hebben (met wat dan ook) zonder actie te ondernemen.

Dus! Doe iets! 

Met dank aan Mark Manson 

Heb je een extra steuntje in de rug nodig? Bel of mail me dan. Mijn telefoonnummer is 06-51114942 en mijn mailadres is: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Neem contact op!

 

 

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>

Designed by Walraven WebWerk